Меню

Проекти

Ступені порівняння прислівників


Тип уроку: комбінований
Автор: Товмач Лідія Іванівна вчитель української мови і літератури
Виповзького НВО «ЗОШ І – ІІІ ступенів – ДНЗ»
Переяслав-Хмельницької районної ради
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова 5-12 класи / Автори: Г.Т. Шелехова, В.І. Тихоша, А.М. Корольчук, В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф. За редакцією Л.В. Скуратівського. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.
Мета: домогтися засвоєння учнями ступенів порівняння прислівників; формувати в них уміння утворювати і правильно вживати в мов­ленні прислівники вищого та найвищого ступенів порівняння; виховувати в учнів сумлінне ставлення до навчання.
Обладнання: підручник,таблиця.
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів
(Слайд 2-3)
1.      Організаційний момент. З'ясування емоційної готовності до уроку
— Погляньте одне на одного й подаруйте посміш­ку. Побажайте собі успіху.
2.      Оголошення теми та мети уроку.
 II. Актуалізація опорних знань учнів
(Слайд 3-4)
1.      Повторення вивченого матеріалу.
2.      Вправа 144. Прочитати тексти, визначити в них прислівники.
(Слайд 5)
3. До прислівників доберіть синоніми.
Повільно, доволі, близько, тепер, мимоволі, наперекір.
Синоніми: вдосталь, всупереч, досхочу, зараз, мимохіть, мляво, недалеко, несамохіть, нині, поблизу, повагом, поволі, помалу, хоч-не-хоч.
(Слайд 6)
Перевірте себе.
(Слайд 7)
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.     Пояснення вчителя з використанням таблиць
Форми ступепів порівняння
Ступені порівняння
вищий
найвищий
Проста .
додавання до прислівника суфікса
-ш- (-іш-)
додавання до простої форми вищого ступеня прислівника префікса най-, для підсилення значення — префіксів що-, як­
Глибоко — глибше, темно — темніше
найглибше, якнайглибше;
найтемніше, щонайтемніше
Складена
додавання до звичайного прислівника слів більш (менш)
додавання до звичайного при­слівника слів найбільш (найменш)
Більш глибоко
Найбільш глибоко

Яскравий — яскрав-іш-ий — най-яскравіший

Яскраво — яскрав-іш-е — най-яскравіше

Гарячий — гаряч-іш-ий — най-гарячіший

Гаряче — гаряч-іш-е — най-гарячіше
Суфікс -ок- випадає Суфікс -к- випадає
Широкий — шир-ш-ий — най-ширший
Широко — шир-ш-е — най-ширше
Низько — ниж-ч-е — най-нижче

Дорогий — дорож-ч-ий — най-дорожчий

Дороге — дорож-ч-е — най-дорожче


Від якісних прислівників з кінцевими суфіксами та можна утворити незмінювані форми вищого й найвищого ступенів порівняння:
весело — веселіше — найвеселіше.
Вищий ступінь порівняння утворюється від прислівників так само, як і вищий ступінь порівняння прикметників:
        за допомогою суфіксів -ш (е), -іш (є): тонко — тонше, тонкіше,
суфікси -к-, -ек-, -ок- випадають при утво­ренні вищого ступеня: швидко — швидше, далеко — дальше;
Отже, проста форма вищого ступеня прислівників твориться за допомогою суфіксів -ше-, -іше-.
Складена форма вищого ступеня прислівників твориться шляхом до­давання до прислівників вищого ступеня слів значно, набагато, куди, ще, трохи.
Зміни приголосних при творенні вищого ступеня порівняння
При утворенні вищого ступеня порівняння прислівників за допо­могою суфікса -ш-(е) відбуваються ті самі зміни (чергування) приголос­них, що й при творенні прикметників вищого ступеня:
1)       [с]  + [ш]   — шч (щ): високо — вище;
2)      [г] +  [ш]  — [жч| (дорого — дорожче),
3)      [ж] + [ш] — [жч] (дуже — дужче),
4)      [з'] + [ш] — [жч] (вузько— вужче).
Найвищий ступінь твориться за допомогою префікса най- : найвище, найдорожче, найменше. Для підсилен­ня можуть вживатися префікси як-, що-, або обидва ці префікси одночасно (щояк-): щонайближ­че, якнайближче, щоякнайближче
Деякі прислівники вищого і найвищого ступенів утворюються від при­слівників з іншим коренем. Наприклад, добре — краще — найкраще; пога­но — гірше — найгірше.
Форми вищого й найвищого ступенів можуть бути складеними (двослівними):
        вищий ступінь: більш тонко;
          найвищий ступінь: найбільш тонко.
(Слайд 9)
Скринька розуму. Утворити ступені порівняння прислівників
(Слайд 10)
Творча лабораторія.
Утворити від поданих прислівників і записати прислівники вищого й найвищого ступенів порівняння.
Глибоко, швидко, вузько, близько, дорого, важко, добре, мало, весело, цікаво, серйозно, тихо, повільно, голосно.
(Слайд 11)
Випишіть словосполучення з прислівниками в дві колонки:
1)    зі вставленими буквами жч; 2) зі вставленою буквою щ.
2)    Утримувати тя…е, різати ву…е, клади тов…е, іду бли…е, дають доро…е, роби кра…е, адресуй ви…е, нести ва…е, іскрить ни…е, миготить ду…е, їхати найкра…е.
image10З перших букв складіть три слова з вислову Лесі Українки “Для нас…навіть дим солодкий та коханий”.
(Слайд 12)
Перевір себе! “ Для нас у ріднім краї навіть дим солодкий та коханий ”.
 (Слайд 13)
4.Моделювання ступенів порівняння прислівників
До якісних прикметників дібрати прислівники із суфіксом - о, від яких за зразком утворити всі форми вищого й найвищого ступенів порівняння.
Зразок:важливіше, більш (менш) важливо.
найважливіше, якнайважливіше, найбільш (найменш) важливо. Темний, хитрий, рішучий, швидкий, високий, ніжний, чіткий, му­дрий, дорогий, короткий.
(Слайд 14)
5. Ігрове завдання «Добери антонім»
До поданих прислівників дібрати слова-антоніми й утворити від них просту і складну форми вищого ступеня порівняння.
Пасивно, багато, високо, близько, вузько, гарно, голосно, легко, по­вільно, просто.
IV.    Закріплення вивченого матеріал
(Слайд 15)
Робота в групах.
Розставте прислівники за ступенем поступового збільшення ознаки дії.
І група:
1) найкраще, добре, значно краще;
2) ще гірше, погано, найгірше;
ІІ група:
 1) тонко, найбільш тонко, тонше;
2) найважче, більш важко, важко;
 (Слайд 16)
3.      Запишіть прислівники у дві колонки.
Весело, впевнено, там, дорого, згарячу, нітрохи, знизу, замало, прекрасно, спересердя, радісно, близько, пошепки, ясно, зручно.

Не можна утворити
Можна утворити ступені
ступенів порівняння
порівняння
image10     Підкресліть у виписаних прислівниках третю букву від початку і про­читаєте продовження вислову Г. Сковороди: «Бери вершину і...».(матимеш середину)
(Слайд 17)
Перевір себе!
V І. Оцінювання.
(Слайд 18)
VІІ. Домашнє завдання.
Список використаних джерел:
1.                О.Глазова, Ю.Кузнецов. Рідна мова. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: “Зодіак-ЕКО”, 2007.
2.                Морозова Л.Г. Українська мова: Плани-конспекти уроків 7 клас
— Харків.: Ранок, 2000. С. 76-79
3.                Омельчук С.А.Усі уроки української мови в 7 класі. — Харків.: Основа, 2007. С.205-208
4.                http://www.slideboom.com/presentations/868478/      
5.                http://www.subject.com.ua/ukrmova/zno/154.html
6.                http://skripnikmarina.ucoz.ua/s-t/pravila/stupeni_porivnjannja_prislivnikiv

Немає коментарів:

Дописати коментар