Мої напрацювання


Інформаційно-комунікаційні технології
на уроках української мови як засіб активізації
пізнавальної діяльності учнів
Опис досвіду
Завдання педагога в тому, щоб довести до дверей,
 дати ключа і навчити учня ним користуватися.
Та ніхто, крім самого учня, не зможе увійти у світ знання.
                                                                                                        Н. Маслоу
        Під час проведення уроків, учителі дуже часто стика­ються із однією з важливих методичних проблем зниження рівня пізнавальної ак­тивності учнів у процесі вивчення навчального матеріалу.  Вважаю, однією з багатьох причин втра­ти дітьми інтересу до знань можна назвати одноманіт­ність уроків. Лише творчий  підхід учителя до  проведення уроку, насиченість іннова­ційними прийомами, формами й методами викладання зможуть забезпечити його ефективність.
     К. Ушинський говорив: «Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття, якщо можливо, узяли участь в акті запам'я­товування. За дружнього сприяння всіх ор­ганів ви переможете навіть дуже ледачу пам'ять».
Такими простими словами визначається один із принципів навчання: принцип наочності. Забез­печення його є невід'ємною частиною навчально­го процесу з будь-якого предмета.
Тому актуальність використання компютерних технологій на уроці полягає саме в ефективності поєднання корисного і цікавого, навчання і розваги, наочності і інформативності.
Саме ці положення стали вихідними у виборі проблеми, над вирішенням якої я працюю на уроках української мови, а саме « Інформаційно-комунікаційні технології на уроках української мови як засіб активізації
пізнавальної діяльності учнів »



Науково-практичні дослідження з даної проблеми
      У педагогічній науці питання використання комп'ютера в навчальному процесі активно поча­ло розроблятися в середині 90-х років минулого століття. Інформаційні технології та їх вплив на зміст освіти, методика та організація навчання і зараз залишаються актуальною темою педаго­гічних досліджень. Психолого –педагогічною наукою обґрунтовано важливу роль використання ІКТ під час вивчення предмету. Науково-теоретичний досвід  
з даної проблеми Пінчук О. П. Використання мультимедійних продуктів у системі загальної середньої освіти. Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, тех­нології, досвід, перспективи / Ред. В. М. Мадзігон та Ю. О. Дорошенко, Салівон Т. Л. Підготовка педагогів до розробки навчаль­них занять із мультимедійним супроводом у класі інфор­маційно-комунікаційних технологій та ін. свідчить про те, що стрімкий розвиток та впровадження комп’ютерних технологій у процес навчання  спонукає вчителів шукати нові підходи та методи реалізації поставлених завдань.

Ідея досвіду, її новаційна та інноваційна значущість
     Згідно з рекомендаціями провідних спеціалістів, на уроках я використовую мультимедійні презентації для формування навичок та умінь учнів. На мою думку, креативний підхід учителя до викорис­тання інноваційних технологій навчання на уроках, їх системне впровадження забезпечу­ють активну розумову діяльність учнів упродовж усього уроку, викликають бажання із задоволенням відвідувати уроки, сприяють формуванню комунікативних умінь і навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом.
     Використання цієї технології дозволяє досягти цілей поставлених комунікативно-орієнтованим викладанням української мови, яких додержуюсь у педагогічній діяльності.
      Впровадження муль­тимедійних  технологій відкриває принципово нові можливості для активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Цей про­цес, спрямований на мобілізацію вчителем  інтелектуальних, мораль­но-вольових та фізичних сил учнів, розвиток здібностей, активну самостійну роботу.
      Що ж нового вносить у навчальний процес комп'ютер? Він допомагає під час відбору інформації, що дозво­ляє правильно та вчасно її подати, пожвавити процес навчання, надати йому динамізму, гнучкості.
Комп'ютер дозволяє  зро­бити урок більш наочним і цікавим, забез­печує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, формуванню знань. Все це покращує якість навчання.
Технологія реалізації провідної ідеї
     Уроки з використанням ІКТ зазвичай будую за такою струк­турою:
Мотивація уроку (Див. урок 1). На мою думку, цікавий, нестандартний початок уроку допомагає активізувати учнів до сприйняття подальшої інформації. На цьому етапі важливо заволодіти увагою класу, так би мовити «розігріти» їхній мозок, налашту­вати на співробітництво. Етап мотивації уроку я вважаю найголовнішим у під­готовці до засвоєння теоретичних знань. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку. Це теж важливий етап, наприклад,  на уроках вивчення нового матеріалу незамінним є  використання наочності, відтвореної за допомогою комп’ютера. (Див. урок 3 )
     Основна частина урокуопанування навчального матеріалу уроку: робота з поняттями, невеликими текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, таблицями, схемами (виклад необ­хідної інформації з теми у вигляді слайдів)  (Див. урок 7 )
      Підбиття підсумків уроку включає рефлексію по­чуттів (наприклад, що сподобалося на уроці най­більше)  (Див. урок 4 )
   Мультимедіа є доцільним під час тренувальних вправ (Див. урок 9  ), а також вправ на закріплення. Особливо учням подобаються вправи з ключами (Див. урок 8 ).
  На уроках узагальнення та систематизації знань використання комп’ютерних технологій допомагає структуризувати отримані знання (Див. урок 10).
Такі технології сприяють підвищенню результативності засвоєння навчального матеріалу, ефективному використанню часу на уроці, мають велику практичну направленість, вони сприяють повній реалізації поставленої мети. Мульти­медійні технології дозволяють подати учням набага­то більше інформації, ніж на уроці без використання комп'ютера.
     Отже, очевидною є та роль, яка відводиться комп'ютерним засобам навчання. Дове­дено, що застосування мультимедійних матеріалів скорочує час навчання майже втричі, а рівень запам'ятовування через одночасне використання зображень, звуку, тексту зростає на 30-40 відсотків
Інновації в організації навчально-виховного процесу
      За допомогою мультимедіа маю можливість не лише ви­користовувати нові методи в роботі, але й урізно­манітнювати   форми подання програмового матеріалу. Це допомагає перетворити рутинний навчаль­ний процес на цікаве дійство. Влас­не процес засвоєння знань базується не на зазу­брюванні матеріалу, а на зацікавленні і творчому осмисленні, часто навіть в ігровій чи розважаль­ній формі.  (Див. урок 2)
  Використовуючи комп’ютер, маю можливість організувати індивідуальну, парну та групову форми роботи (Див. урок 6).
Відеоматеріали дають можливість зробити урок більш наочним і цікавим. Навчальні презентації  органічно доповнюють  розповіді вчителя. Інформаційно-комунікаційні технології на уроках доречно застосовувати під час вивчення різних тем  і розділів програми з української мови.
     Презентація дозволяє мені не просто чита­ти лекцію, а вести бесіду з учнями, ставля­чи запитання з теми й у такий спосіб змушуючи учнів актуалізувати знання отримані раніше,  аналізувати отримувану інформа­цію, порівнювати, уза­гальнювати, робити висновки, тим самим розвивати мислення. Це активізує їхню пізнавальну діяльність. Сформувати глибокі пізнавальні інтереси до предмета в усіх учнів неможливо і, напевно, не потрібно. Важли­во, щоб усім учням на кожному уроці  було цікаво.
         Дидактичні можливості мультимедійних засобів на­вчання, що використовуються на уроках мови та літератури, можна стисло визначити так:
·                    посилення мотивації навчання;
·                    активізація навчальної діяльності учнів;
·                    індивідуалізація процесу навчання, використання основних і  допоміжних навчальних впливів, розши­рення меж самостійної діяльності школярів;
·                    урізноманітнення форм подання інформації;
·                    постійне застосування ігрових прийомів;
·                    забезпечення негайного зворотного зв'язку, можли­вість рефлексії.
Власний досвід створення та використання презента­цій у процесі вивчення предмета дозволяє визначити фактори, які впливають на ефек­тивність навчально-виховного процесу:
·                    зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;
·                    полегшення розуміння і сприйняття поданого ма­теріалу;
·                    запам'ятовування навчального матеріалу на знач­ний період;
·                    збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень;
·                    скорочення часу на розкриття проблеми.
У своїй практичній діяльності найчастіше використо­вуємо презентації, створені за допомогою програми Power Point.
Також у роботі використовую розробки уроків видавництва «Rozumniki ua».

Аналіз результатів професійної діяльності
      При вивченні предмета «Українська мова та література» намагаюсь керуватись вимогами програми, рекомендаціями Міністерства освіти і науки України, методичними рекомендаціями  обласного інституту післядипломної педагогічної освіти; упроваджувати в навчальний процес інноваційні освітні технології, які найкраще сприяють формуванню в учнів життєвих компетентностей;
активніше застосовувати нові інформаційно-комунікативні технології;
раціонально використовувати різні джерела інформації, різні види й типи ресурсних матеріалів, технічні засоби навчання.
Системна та чітко спланована робота  дає позитивні результати.
Результатом ефективності  використання комп’ютерних технологій на уроках є участь та дипломи лауреатів мовознавчих конкурсів «Патріот»,         « Соняшник», результати складання учнями ЗНО, участь у шкільних та районних олімпіадах та різноманітних конкурсах. Учні мають справжні стійкі знання.
     Таким чином, перевагами застосування інформаційно-комп’ютерних технологій під час проведення уроків, на мій погляд, можна вважати:
·                    підвищення якісного рівня використання наоч­ності на уроці;
·                    зростання продуктивності уроку;
·                    реалізація міжпредметних зв'язків;
·                    уможливлення організації проектної діяльності уч­нів;
·                    логічний  викладу навчального матеріалу, що знач­но підвищує рівень знань учнів;
·                    покращення взаємин «учень — учитель», особливо з учнями, «далекими» від навчання, які зазвичай захоплюються чимось іншим;
     Використовуючи ІКТ на уроках, я дійшла висновку, що у  класах, де використо­вуються мультимедійні технології, навчально-вихов­ний процес відзначається такими перевагами:
·                    краще сприймається матеріал учнями;
·                    зростає їх зацікавленість;
·                    відбувається індивідуалізація навчання;
·                    розвиваються творчі здібності;
·                    скорочуються види роботи, що стомлюють учнів;
·                    стало можливим динамічне подання матеріалу;
·                    забезпечуються умови для формування самоосвіт­ньої компетентності самооцінки учня.
Висновки
       Урізноманітнення форм проведення уроку,  цілеспрямоване викорис­тання мультимедійних засобів зацікавлює учнів, активізує їх здатність сприймати новий матеріал, розвиває в них творчий потенціал.
     Безсумнівно, використання медіа презентацій оптимізує діяльність учителя, спрощує підготовку  до уроку. Можливість роздрукувати необхідні слайди розв'язує проблему тиражування дидактичного розда­вального матеріалу до уроку.
     Презентації дозволяють учителю використовувати різні форми навчання й види діяльності на уроці.
     Комп'ютер є підмогою, що дозволяє заощадити час і зробити роботу більш ефективною. Отже, інформаційні технології, підвищують пізнавальну активність учнів, що, безсумнівно,  приводить до підвищення ефективності навчання.


Література
1.Використання інтерактивних форм навчання // Завуч. — 2002. — № 7.
2. ВолковаО. В., Романенко О. В. Щербина В. І. Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури. — Харків, 2005.
3. Герега Т. Інтерактивні методи на уроках // За­вуч. — 2004. — № 7.
4. Годкевич Л. Інтерактивні технології // Завуч. — 2004. — №6 — С. 9-12.
5. Державний стандарт базової і повної середньої ос­віти.
6. Драч О., Богдан Л. Етапи реалізації методу  проектів. — Харків, 2005.
7. Інтерактивне навчання: цільова програма розви­тку пізнавальних і творчих здібностей учнів // За­вуч. — 2003. — № 19.
8. Освітні технології: Навчально-методичний посібник , О. М. Пєхота, А. 3. Кіктенко, О. М. Любарська та ін. / За заг. ред. О. М. Пєхоти. — К.: А. С. К, 2001.
9. Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. — К, : А.С.К., 2004. — 192 с.
10. Сиротенко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні техно­логії навчання. — X. : Вид. гр. «Основа», 2004. — 80 с.
11. Шелестова Л. Інтерактивні технології: за і проти // Шкільний світ. — 2003. № 12.
12. Впровадження в навчальний процес інноваційних технологій. — [електронний ресурс]. — Режим дос­тупу : http: // vozkc.narod.ru/documents/4_1.html
13. З якою метою учень іде на урок? [ електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // didaktor.ru/s-kakoy-celyu-uchenik-idyot-na-urok/.
14. Корольов В. Б. Використання інформаційно-кому­нікаційних технологій на уроках. — [електронний ресурс]. — Режим доступу : http: // mnvk2.at.ua/publ/korolov_v_b­_vikoristannja_informacijno­­_komunikacijnikh_tekhnologij_na_urokakh

Немає коментарів:

Дописати коментар