За допомогою цікавої гри легше запам'ятати навчальний матеріал.
ЗНО -це головна атестація для випускників українських шкіл. Саме цей іспит дає право на отримання шкільного атестата і може відкрити для вас двері по-справжньому престижного Вузу. Безумовно, це пояснює те хвилювання і трепет, з яким учні одинадцятих класів чекають дня екзаменації – адже кожному хочеться вступити саме в той ВУЗ, який входить в топ навчальних закладів країни, потрапити на бюджетну форму навчання і отримувати стипендію.
Для недбайливих учнів ситуація ускладнюється ще й тим, що в останні роки цілком можна «завалити» ЗНО.
З одного боку, мовне екзаменування вважається простим ЗНО – учні, які не можуть впоратися з цим предметом, зустрічаються вкрай рідко. З іншого боку, високий бал можна отримати лише в тому випадку, якщо учень розуміє мовні норми і правила, володіє відмінним словниковим запасом і захоплено читає рекомендовану літературу. А щоб спростити вам процес підготовки до цього предмета, ми розповімо про ЗНО з української мови та літератури, і як можна здати його на вищий бал:
Трохи пограємось.
Чого не потрібно робити під час проходження ЗНО
Спілкування з іншими учасниками. Абітурієнт може бути позбавлений права на продовження роботи над тестом, якщо в аудиторії де проводиться тестування він заважає іншим абітурієнтам працювати над тестом або спілкується з іншими абітурієнтами, або передає їм будь-які предмети чи матеріали.Засоби зв’язку. Учасник ЗНО зобов’язаний покинути аудиторію якщо з’ясується, що він має при собі засоби зв’язку, пристрої зчитування, обробки, збереження та відтворення інформації або друковані чи рукописні матеріали, що не передбачені процедурою тестування.
Речі, що не передбачені процедурою зовнішнього оцінювання (верхній одяг, парасольки, сумки, книжки, калькулятори, вимкнуті мобільні телефони, інші засоби зв'язку, пристрої зчитування, обробки, збереження та відтворення інформації, а також окремі елементи, які можуть бути складовими відповідних технічних засобів чи пристроїв, друковані або рукописні матеріали, засоби, предмети, прилади) залишаються учасником ЗНО у спеціально відведеному місці, на яке зобов'язаний вказати інструктор в аудиторії тестування.
Зверніть увагу, що абітурієнт позбавляється права проходити тестування за наявності навіть вимкненого телефону. Також робота абітурієнта може бути анульована вже після проходження тестування, якщо з’ясується, що він мав при собі телефонний апарат під час виконання тесту.
Для виявлення в абітурієнтів засобів зв’язку та з метою здійснення контролю за дотриманням процедури проходження зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) в пунктах тестування можуть використовуватися технічні засоби (камери відеоспостереження, металодетектори тощо).
Виявляти наявність заборонених предметів матимуть право працівники Державної служби охорони, Українського та регіональних центрів оцінювання якості освіти, особи, уповноважені здійснювати державний контроль за проведенням зовнішнього оцінювання.
Запізнення. Допуск до пункту тестування розпочинається за 45 хвилин та припиняється за 10 хвилин до початку зовнішнього незалежного оцінювання. Будь-яке запізнення унеможливить проходження тесту, тому рекомендується заздалегідь відвідати пункт тестування та перевірити маршрути доїзду до нього. На пункт тестування бажано з’явитися за 45 хвилин до початку тесту.
Рішення про припинення роботи над тестом. Рішення про припинення роботи абітурієнта над тестом приймається колегіально уповноваженою особою, відповідальним за пункт тестування і старшим інструктором відповідної аудиторії (якщо порушення відбулося поза межами аудиторії – черговим).
Хрестоматія для підготовки до ЗНО
(електронна бібліотека)
Власне висловлення
Зразок власного висловлення
Коли добро перемагає зло через насильство, тоді воно вже не добро.
На мою думку, у світі панує добро, але й зла вистачає. Нас із дитинства виховують на казках, які зазвичай закінчуються позитивно. Знаємо, що зло буде покарано, що завжди знайдеться хтось, хто допоможе, хто дасть слушну пораду, хто підтримає. Але, на жаль, не завжди так буває в реальному житті. Навіть у казках добро проходить через певне насильство, адже той, хто перемагає, часто карає злого. Не дивуюся, коли маленькі дітки на майданчиках вирішують свої конфлікти за допомоги бійки. Намагаюся це довести і своїй молодшій сестрі, адже добро має здобувати перемогу справедливістю, мудрістю та гуманністю: добро не повинно показувати кулаки.
Хочу навести приклад із твору Панаса Мирного „Хіба ревуть воли, як ясла повні?”. Чіпка – головний герой цього твору – від природи був доброю дитиною, але життя розпорядилося інакше. Спочатку над ним знущалися однолітки, потім у нього відібрали землю, не дали можливості бути в земстві... Чіпка зламався. Звичайно, спочатку хотів тільки пана покарати, але на цьому не зупинився: „...почав карати й свого брата”. Тобто насильство не стало добром – і Чіпку було заслано.
Зовсім інакшим прикладом є твір Михайла Коцюбинського „Тіні забутих предків”. Він навчає любиті ворогів та відповідати добром на зло. Марічка простягає Іванові цукерку в той момент, коли він шарпонув її за пазуху, викинувши кіснички: „Чого б’єшси?” Після цього хлопчик задумався, вибачився, і, зрештою, між ними зав’язалася дружба, а згодом і кохання.
Прикладом у сучасному житті може бути те, що деякі „фірми” ніби хочуть зробити добро літнім людям: забезпечують догляд у обмін на отримання житла. Інколи через непорядність працівників „фірм” це закінчується насильством або навіть смертю обдурених людей.
Отже, добро має виграти вічний поєдинок зі злом мирним шляхом, аби нарешті всім дійти згоди та змінити цей світ на краще.
Теми творів та приклади з літератури
Тема твору
|
Приклад з літератури
|
«Погано,що порожні храми, ще гірше – пустота в серцях»
|
"Зачарована Десна" – О. Довженко
"Мойсей" – І.Франко
«Україна в огні» (фашизм) - О.Довженко
|
Зрада
|
«Маруся Чурай» (Грицько ) – Л.Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – М.Коцюбинський
"Я(Романтика)" – М.Хвильовий
«Україна в огні» - О.Довженко
"Лісова пісня" –Л. Українка
«Чорна рада» - П.Куліш
|
Підступність і конкуренція
|
«Мартин Боруля» - І.Карпенко Карий
Мина Мазайло – М.Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький) - П.Куліш
«Катерина» - Т.Шевченко
«Вершники» - Ю.Яновський
«Земля» -О.Кобилянська
"Місто" - В.Підмогильний
|
Патріотизм
|
«Любіть Україну» - В.Сосюра
«Україна в огні» - О.Довженко (запорожець Заброда)
«Тигролови» - І.Багряний
«Камінний хрест» - В.Стефаник
«Гімн» - І.Франко
«Зачарована Десна» - О.Довженко
Вірші Шевченка
«Чорна рада» - П.Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства»- В. Симоненко
Два кольори - А.Малишко
|
Доля
|
"Україна в огні" – О.Довженко
"Катерина" – Т.Шевченко
"Тигролови" - І.Багряний
"Хіба ревуть воли, як ясла повні?" - П.Мирний
"Земля" – О.Кобилянська
|
Розкіш спілкування
|
«Мина Мазайло» - М.Куліш
«Момент» - В.Винниченко
«Людина» О.Кобилянська
|
Закони моралі
|
"Маруся Чурай" – Л.Костенко
"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний
«Кайдашева сім’я» - І.Нечуй-Левицький
"Тигролови" – І.Багряний
|
Совість
|
"Хіба ревуть воли.." – П.Мирний
"Я ( Романтика)" – М.Хвильовий
«Україна в огні» -О.Довженко
«Земля» - О.Кобилянська
«Всякому місту звичай і права» - Г.Сковорода
|
Життєва помилка
|
«Місто» - В.Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
Я(романтика) – М.Хвильовий
«Подвійне коло» - Ю.Яновський
«Катерина» - Т.Шевченко
|
Бідність і багатство
|
Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
"Маруся Чурай" (Маруся і Галя) –Л. Костенко
"Земля" – О.Кобилянська
"Інститутка" - М.Вовчок
«Хазяїн» - І.Карпенко-Карий
|
Традиції та звичаї
|
"Наталка Полтавка" - І.Котляревський
"Маруся" - Г.Квітка-Основ’яненко
"Тіні забутих предків" - М.Коцюбинський
"Зачарована Десна" – О.Довженко
"Тигролови" – І.Багряний
"Маруся Чурай" – Л.Костенко
"Кайдашева сім’я" -І. Нечуй Левицький
|
Кохання і ненависть
|
"Маруся Чурай" - Л.Костенко
"Хіба ревуть воли…" - П.Мирний
"Маруся" – Г.Квітка-Основ’яненко
"Тіні забутих предків" – М.Коцюбинський
"Наталка Полтавка" – І.Котляревський
"Лісова пісня" – Л. Українка
«Місто» - В. Підмогильний
|
Батьківське піклування і материнська любов
|
«Хіба ревуть воли…» - П.Мирний
«Максим Гримач» - М.Вовчок
«Маруся» - Г.Квітка-Основ’яненко
"Наталка Полтавка" - І.Котляревський
"Тигролови" - І.Багряний
|
Своєрідність характеру
|
«Я(Романтика)» - М.Хвильовий
"Кайдашева сім’я" – І.Нечуй-Левицький
"Земля" – О.Кобилянська (брати Сава та Михайло)
|
Добро і зло
|
«Камінний хрест» - В.Стефаник
«Україна в огні» - О.Довженко
«Чорна рада» - П.Куліш
|
Ідея, до якої йдеш
|
«Місто» - В.Підмогильний
«Я(романтика)» -М. Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
|
Щастя
|
Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»
«Україна в огні» - О.Довженко
«Тіні забутих предків» - М.Коцюбинський
«Наталка Полтавка» - І.Котляревський
"Тигролови" – І.Багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
|
Завзяття і праця
|
«Кам’яний хрест» - В.Стефаник
«Місто» - В.Підмогильний
«Бджола та Шершень» - Г.Сковорода
«Земля» - О.Кобилянська
«Хазяїн» - І.Карпенко - Карий
|
Життя - мистецтво
|
«Інтермецо» - М.Коцюбинський
«Момент» - В.Винниченко
|
Дружба, взаємовідносини
|
«Хіба ревуть воли..» - П.Мирний
«Місто» - В.Підмогильний
|
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш»
|
«Місто» - В. Підмогильний
«Маруся Чурай» - Л.Костенко
«Момент» - В.Винниченко
«Земля» - О.Кобилянська
|
Пісня
|
«Наталка Полтавка» - І.Котляревський
«Маруся Чурай» - Л.Костенко
|
Основні правила від викладачів 200-бальників.
1. Письмова робота повинна відповідати темі!
Можна написати геніальну роботу, але якщо вона не по темі, то більше, ніж 0 балів за неї отримати не вдасться. Наголошуємо на цьому, адже подібні випадки були. Інакше, ніж прикрими їх не назвеш.
2. Обсяг - не менше 100 слів. Найкраще – 200-250. Враховуються всі слова, навіть службові частини мови. Тому лаконічність, сестру таланту, краще на ЗНО не кликати.
3. Теза! Прописуйте її чітко та зрозуміло. За це отримаєте аж 2 бали.
4. Аргументи! Їх має бути не менше 2. Не повинні дублювати один одного, а бути доречними. За це ще 2 бали.
5. Один з аргументів потрібно підкріпити прикладом з літератури.Для цього радимо вивчити кілька віршів, які є в програмі ЗНО, цитат з творів, нехай навіть найпоширеніших. Але пояснити та розписати краще детально. Логічно викладайте думки. За це отримаєте ще 2 бали.
6. Приклад з життя. З цим дещо простіше, адже можна й вигадати, хто ж перевірятиме? Головне – аби він був доречним, по темі. Ще 2 бали.
7. Логічність та послідовність. Власне висловлення – це не філософський твір. Не намагайтесь «лити водичку» чи розгалужуватись. Лише виконайте всі умови теми роботи, тоді й отримаєте ще 2 бали.
8. Висновок. Він повинен випливати з тези, аргументів та прикладів. Ні в якому разі не суперечте своїм думкам у висновку, інакше не заробите ще 2 бали.
9. Найбільша частина балів – аж 8! – дається за орфографію, пунктуацію та стилістику, лексику та граматику. Цьому всьому треба вчитись, готуючись до тестів з мови, вивчаючи правила та виконуючи вправи.
Порада: якщо немає впевненості в написаному слові чи реченні, спробуйте замінити слово синонімом, розділити речення на простіші. Краще бути впевненим у написаному, ніж «замудрити» для краси.
10. Ще одна порада: якщо ще є час, а до ЗНО не два дні, тренуйтесь писати вдома. Знайдіть того, хто зможе перевірити, підказати. «Набивайте руку» і отримаєте максимальні 20 балів за своє власне висловлення.
тренування до ЗНО
Інтерактивні вправи з української літератури
Готуємось до ЗНО
Письменники та їх твори (ч.І)
Письменники та їх твори (ч.ІІ)
Письменники та їх твори (ч.ІІІ)
Письменники та їх твори (ч.4)
Твори одного автора
Упізнай твір за початком
Жанри творів
Географія літературних творів
З якої поезії (ч.1)
З якої поезії (ч.2)
Літературні родини
Ілюстрації до творів
Закохані пари літературних героїв
Цитати літературних героїв
Розділи творів
Жанри творів
Роди літературних творів
Портрет літературної героїні
Портрет літературного героя
Цитати про письменників
Письменники та їх твори (ч.І)
Письменники та їх твори (ч.ІІ)
Письменники та їх твори (ч.ІІІ)
Письменники та їх твори (ч.4)
Твори одного автора
Упізнай твір за початком
Жанри творів
Географія літературних творів
З якої поезії (ч.1)
З якої поезії (ч.2)
Літературні родини
Ілюстрації до творів
Закохані пари літературних героїв
Цитати літературних героїв
Розділи творів
Жанри творів
Роди літературних творів
Портрет літературної героїні
Портрет літературного героя
Цитати про письменників
ВЛАСНЕ ВИСЛОВЛЕННЯ У ФОРМАТІ ЗНО
інтернет-ресурси, які допоможуть у підготовці до ЗНО з української мови:
https://testportal.gov.ua –Український центр оцінювання якості освіти [Електронний ресурс]
http://zno.osvita.ua/ – тести ЗНО минулих років онлайн, перевага – можливість одразу почитати коментар: тема, правило, правильна відповідь, http://zno.osvita.ua/ukrainian/ – за роками.
http://shevchenko.ukrlib.com.ua/... – інтерактивна біографія Тараса Шевченка.
http://natalianemirovska.blogspot.com/... – міні-тест до ЗНО. «Неймовірна двадцятка «Завдання з української мови та літератури» (персональний блог вчителя).
http://all4zno.net/... – фільми on-line з української літератури відповідно до програми ЗНО.
https://vintest.org.ua/library.aspx... – електронна бібліотека з української літератури.
https://www.facebook.com/groups/212137006352231/ – Student ZNO club! група у Facebook: Підготовка до ЗНО з української мови і літератури для студентів коледжів і технікумів.
Немає коментарів:
Дописати коментар