Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь
і навичок.
Автор: Товмач Лідія Іванівна вчитель
української мови і літератури
Виповзького НВО «ЗОШ І – ІІІ
ступенів – ДНЗ»
Переяслав-Хмельницької районної
ради
Програма
для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова 5-12 класи / Автори:
Г.Т. Шелехова, В.І. Тихоша, А.М. Корольчук, В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф. За
редакцією Л.В. Скуратівського. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.
Слайд 2
Мета: навчити учнів
визначати способи творення прислівників, виділяти твірну основу і словотворчі
морфеми, утворювати прислівники від різних частин мови, уводити їх до словосполучень,
речень; розвивати вміння аналізувати, зіставляти мовні факти; вдосконалювати
навички зв'язного мовлення школярів, прищеплювати інтерес до дослідницької
роботи; виховувати почуття любові до природи, бажання вчитися, самостійно
здобувати знання.
Обладнання: таблиці,
орфографічна скринька, альбом, комп'ютери, магнітофон.
Міжпредметні зв'язки:
історія, географія, література.
Форма проведення: подорож
по словотворчому океану.
Слайд 3
І.
Вступне слово
З'ясування емоційної готовності до
уроку.
—
Погляньте одне на одного й подаруйте
посмішку. Побажайте собі успіху.
Слайд 4
— Рідне
слово! Скільки в ньому чарівних звуків, материнської лагідності і доброти,
мудрості земної, закладеної ще нашими славними і предками!
Кожне
слово рідної мови має своє обличчя; як у квітки, у нього свій неповторний
аромат, свій колір.
Справа
кожної людини — вдосконалити своє мовлення, збагачувати і словниковий запас,
плекати рідну мову дбати про її красу і чистоту
Урок
проходитиме у формі заочної мандрівки, кожен з вас — активний учасник різних
видів роботи, тож всі ви матимете змогу сьогодні показати свої знання.
Запишіть у бортові журнали (зошити) дату нашої подорожі
та тему «Способи творення прислівників. Наголос у прислівниках».
Щоб не збитися в
дорозі, ознайомтесь із «Пам’яткою подорожуючим»
Пам’ятка подорожуючим
·
Взяти необхідні теоретичні знання і
практичні навички орієнтування на місцевості
Дієприслівник (а також ручку і зошит для запису вражень).
·
Не смітити пустими, непродуманими
словами, виразами.
·
Рухатись краще групою, щоб не впасти у
прірву безпорадності.
·
Бути уважними. Зберігати спокій у
важкопрохідних місцях дієприслівникового звороту.
·
Виявляти кмітливість, творчі здібності
під час подорожі.
·
Незважаючи на непередбачувані обставини
(забув, не побачив, помилився), продовжувати рухатися вперед.
Слайд 5
Девіз
уроку:
Думати — колективно
Вирішувати
— оперативно
Писати —
безпомилково
Отримати
знання — обов’язково
(Звучить
класична музика).
Ознайомлення
учнів з метою уроку.
II. Мотивація
навчальної діяльності учнів
Учитель. Наша мова — це
океан слів. Словотвір — мудрий господар, володар цього океану. У нашій мові
немає жодного слова, яке б не було утворене певним способом словотвору.
Оскільки ми вже маємо необхідну базу знань, запрошуємо вас вирушати у далеке
плавання словотворчим океаном. Щоб плавання було успішним, потрібен досвідчений
капітан.
— Кого пропонуєте? (Учні обирають капітана).
— Ми ознайомимося з картою, де проходитиме
наш маршрут. Корабель зупиняється у шести великих портах і припливе до бухти
оцінювання ваших навчальних досягнень, де чекатиме на нас Нептун. Крім того,
хто успішно допливе до кінця, той отримає диплом Нептуна, що отримують ті
мореплавці, які перепливли екватор.
Слайд 6
І порт.
Приготувались. Наш корабель піднімає вітрила. Дме потужний вітер. Щоб
допливти до І порту, нам потрібно перепливти через перешкоду — льодовий
айсберг.
Бліц-опитування дасть нам
можливість повторити вивчений матеріал на попередньому уроці.
—
Яка частина мови називається прислівником?
—
На які розряди за значенням поділяються
прислівники?
—
Яку синтаксичну роль можуть виконувати
прислівники в реченні?
Слайд 7
Знайдіть
і назвіть прислівники
— Тишком-нишком вийшов з хати —
Ледве-ледве стежку знати.
Сніжно,біло і казково
По-зимовому навколо.
Слайд 8
— Із завданням
впоралися і підпливаємо до І порту: префіксального (капітан записує на дошці).
Слайд 9
Використовуючи
префікси від слів пізно,довго,тоді,всюди,чисто утворіть
прислівники.
Слайд 10
—
Відкриваємо сторінки усного журналу і
розглядаємо лінгвістичний порт та записуємо слова: нарізно, вголос, відтепер,
донині. Як бачимо лексичне значення утворених прислівників зумовлене лексичним
значенням тих частин мови, від яких вони утворилися. Тут прийменники перейшли в
префікси, а закінчень немає.
Префікси
здатні приєднуватися до слова в цілому.
На таблиці в журналі аналізуємо прислівники, утворені від прикметників,
первинних і займенників.
Розглядаємо
таблицю «Префіксальний спосіб творення».
Слайд 11
II порт.
—
Вирушаємо до наступного порту, але човен
бачить перешкоду. По курсу знову айсберг. На льодовій його горі міститься
обчислювальний центр. Він пропонує нам свої завдання: вибрати прислівники,
утворені префіксальним способом. Записати речення з одним прислівником.
Слова:
сухо-насухо, невисоко, добре, вбік, спіднизу, назло, самохіть.
Викликаю
до дошки капітана.
Слайд 12
—
Наш курс: суфіксальний. Записуємо.
Знайдіть
слова, які утворені суфіксальним способом: натхненно, невпинно, ясно, давно,
тихесенько, нижче, добріше.
Прислівники
суфіксальним способом утворилися від прикметників за допомогою суфіксів -о-,
-є-, -есенько-, -іше-. Кожне слово пройшло довгий шлях, поки остаточно втратило
ознаки прикметника й набуло нових ознак, властивих прислівникам.
Розглянемо
на таблиці суфіксальний спосіб словотвору.
III порт.
—
Щоб продовжити плавання й подолати нову
перешкоду нам потрібно усно виконати завдання. Гра «Впіймай прислівник».
Зачитуємо речення через: Посієш вчасно — вродить рясно. Не лінуйся рано
вставати та замолоду більше знати. Глибше орати — більше хліба мати. Розбір
прислівника більше як частини мови.
Слайд 13
—
Ми із завданням впоралися й продовжуємо
мандрівку лінгвістичним океаном.
Капітан
веде нас до порту префіксально-суфіксального. (У науковій і літературі існує
також термін: суфіксально-префіксальний (у І. Плюща)).
Запишіть
слова: попідтинню, спозаранку, внаслідок, згарячу, по- батьківському, опівночі.
Прокоментуйте
дані про цей спосіб словотвору.
— Префікси і суфікси служать для утворення
основ, які різко відрізняються за значенням. Це продуктивний спосіб
словотвору, один з найбагатших джерел поповнення лексичного складу мови.
Розглянемо
таблицю «Префіксально-суфіксальний спосіб творення».
IV порт. Наш
корабель знову пливе океаном, але, щоб доїхати до наступного порту, ми повинні
впоратися з таким завданням:
Слайд 14
—
У наведених
прислівниках визначте суфікси та префікси.
Напам’ять, лагідно, по-своєму, позавчора, вночі,
відтепер, ненароком, по-українському, зрідка, добре, восени, уважніше,
по-сусідськи, тричі, щодуху, зависоко, спершу.
Слайд 15
—
Капітан веде нас вірним шляхом. Ось
наступний порт — складання основ чи слів. Учні знаходять такі прислівники, що
на табличках. Запишіть слова: кінець-кінцем, далеко-далеко, пліч-о-пліч,
дедалі, чимало, анічичирк.
Словникова
робота
Тлумачний
словник: анічичирк, набакир.
—
Як бачимо, при складанні слів повторюються
однакові чи близькі за значенням слова.
Знову
корабель вирушає в плавання. Ось перепона. Завдання обчислювального центру
таке: лінгвістичне повідомлення про складання слів в українській мові. Вчитель
розповідає що на початку XX з’явився новий тип складних слів — складнокореневі
слова - абревіатури, які зберігаються протягом віків. Наприклад: УНР, УТ.
Слайд 16
V порт.
—
Наближаємося до наступного порту: злиття
сполучень слів в одне слово. Потім
розглядаємо таблицю «Складні слова та їх творення».
Запишіть
слова: стрімголов, самохіть, чимдуж, обіруч, напередодні, повсякчас, праворуч.
Такі слова часто мають всередині інтерфікси.
Знову ж
таки серед учнівських досліджень знаходимо прислівники, утворені даним
способом словотвору.
Слайд 17
Наш
корабель прямує до кінцевих зупинок. Та ось знову перешкода:
Гра «Хто швидше».
Клас ділиться на дві команди. І
команда утворює прислівники префіксальним способом, II — суфіксальним.
Завдання для І команди: В (день,
голос, плав, низ); на (добре, гарно, багато, весело, радісно); ш (коли, звідки,
де, як); на (перед, чисто, ново, пам'ять)
Завдання для II команди: Два,
швидкий, тихий, легкий, коли, звідки, де, три, старанний, щоденний,
самовідданий, поважний, серйозний, глибокий, точний
(Звучить
музика).
Слайд 18
VI порт.
—
Після виконання цього завдання наш
корабель пливе до останнього порту: перехід у прислівники інших частин
мови. Запишіть слова: жаль, гаряче,
набакир, навкіс. Слів небагато.
Тут
основну роль виконує наголос. У словниках орфоепічних і орфографічних знаходимо
ці слова.
— Що
таке наголос?
Як
бачимо, при словотворенні прислівників наголос виступає допоміжним засобом для
розрізнення; його від інших частин мови. Такі
прислівники відрізняються від іменникових,
числівникових форм: надвоє — на двоє, набік — на бік, гуртом — гуртом, бігом —
бігом.
Це дає
підставу зробити висновок, що наголос виділяє в слові ту морфему, яка виражає
основне словотворче значення.
Слайд 19
—
Оскільки наголос в українській мові
непостійний, наголошеними можуть бути різні морфеми.
Слайд 20
—
Ми допливаємо до бухти Оцінювання!
Потрібно виконати завдання.
1.
Визначити спосіб творення поданих
прислівників: додому, голосно, взимку, легковажно, пліч-о-пліч, запанібрата
Слайд 21
Перевіримо.
• Додому - префіксальний
• Голосно - суфіксальний
• Взимку – префіксально-суфіксальний
• Легковажно – складання
• Пліч-о-пліч -
складання
• Запанібрата – злиття словосполучення в одне слово
Слайд 22
2.
Визначте спосіб творення поданих прислівників. Варіанти відповідей дивіться
у таблиці.
Слово
№
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Відповідь
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Букви
|
|
|
|
|
|
|
1)
Тишком-нишком; 2) водночас; 3) досхочу; 4) легенько; 5) навсидячки; 6) без
кінця-краю; 7) впевнено; 8) по-вашому; 9) повсякчас; 10) гуртом; 11) нешвидко;
12) тричі.
а -
12 з - 34 п - 56 е - 23 м - 45
Підставте букви у табличку і прочитаєте
прізвище гетьмана, про якого написав поему Дж. Байрон. (Мазепа)
Таблиця. Способи творення прислівників
Способи
творення
|
Приклади
|
1. Префіксальний
|
де — абиде
давно — недавно
голос — вголос
|
2. Суфіксальний
|
гарний — гарно
два — двічі
охайно — охайніше
|
3.Префіксально-суфіксальний
|
твій — по-твоєму
ручний — уручну
високий — звисока
|
4.Складання двох антонімічних слів або слів, однакових
чи близьких за змістом
|
видимо-невидимо; більш-менш;
мало-помалу; далеко-далеко
|
5. Злиття основ
|
мимо + ходити — мимохідь
сила + міць — силоміць
боса + нога — босоніж
|
6. Перехід інших частин мови в прислівники
|
підійти до дому (ім. з прийм.)
і прийти додому (присл.);
пахне весною (ім.)
і їздити весною (присл.)
|
Слайд 23
Підсумкове
слово
— На
святі рідної мови Княгиня Мова сказала про прислівники так: спокійні,
негаласливі, вони усвідомлюють, що молодші за віком, і походять здебільшого
від інших (частин мови, залежні від дієслів у словосполученнях. Вони повсякчас
готові стати їм у пригоді, вказати, як? де? коли? Завжди залишаються
незмінними, в якій би мовній ситуації не
перебували.
IV. Підсумки
уроку
Вправа « Мікрофон»
Подорож
закінчено. Ми на галявині спогадів, поділіться враженнями про мандрівку.
§
Сьогодні на уроці я …
§
дізнався…
§
було найцікавішим…
§
… виявилося найскладнішим
§
… варто ще попрацювати
§
Оцінюю свою роботу та роботу товариша…
Слайд 24
—
Сподіваюсь, інші подорожі по загадковій
Мовознавчій країні для вас будуть не менш цікавими.
Вручаємо
грамоти Нептуна учням. Зачитується зміст грамоти. (Вмикається музика).
Ця
грамота вручається морехідцям флоту лінгвістичного в ознаменування дрейфу
словотворчого в океані мовознавчому.
Слайд 25
V. Домашнє завдання
—
Залишено позаду рейси важкі до земель незвіданих. Але архіпелагу словесного
досягай успішно, тому отримуємо
віками традиційне хрещення на рифах
науки — рідної мови.
Плавати
нашому кораблю вільно віднині і повік лінгвістичними морями й океанами, —
подалі від перешкод, вузеньких річок,
острівців і айсбергів.
Слайд 26
До
наступної зустрічі на борту корабля!
Список використаних джерел:
1.
О.Глазова, Ю.Кузнецов. Рідна мова.
Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ:
“Зодіак-ЕКО”, 2007.
2.
Морозова Л.Г. Українська мова:
Плани-конспекти уроків 7 клас
—
Харків.: Ранок, 2000. С. 79-81
3.
Омельчук С.А.Усі уроки української мови
в 7 класі. — Харків.: Основа, 2007. С.194-199
4.
Ткачук Т.П. Рідна мова. Робочий зошит 7
клас. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2008. С.86-88
Немає коментарів:
Дописати коментар