Тип уроку: комбінований
Автор: Товмач Лідія Іванівна вчитель
української мови і літератури
Виповзького НВО «ЗОШ І – ІІІ
ступенів – ДНЗ»
Переяслав-Хмельницької районної
ради
Програма
для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова 5-12 класи / Автори:
Г.Т. Шелехова, В.І. Тихоша, А.М. Корольчук, В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф. За
редакцією Л.В. Скуратівського. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.
Слайд 2
Мета: навчити учнів
знаходити в словах і пояснювати за допомогою вивчених правил орфограму «и та і
в прислівниках»; виробляти вміння правильно писати прислівники з цією
орфограмою; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до мови.
Обладнання: підручник,
сигнальні картки, квіти, плакат з ребусом.
Слайд 3
I. Мотивація
навчання школярів.
1. Організаційний момент.
З'ясування емоційної готовності до уроку
Погляньте
одне на одного й подаруйте посмішку. Побажайте
собі успіху.
2. Оголошення теми та мети уроку.
Слайд 4
II. Актуалізація
опорних знань учнів
1. Фронтальне
опитування за темою «Прислівник».
1) Що називається прислівником?
2) На які питання вони відповідають?
3) Що означає прислівник?
4) Які є групи прислівників за значенням?
5) Назвати способи творення прислівників.
6) Як твориться вищий ступінь порівняння
прислівників?
7) Як твориться найвищий ступінь?
8) Розказати про правопис н і нн у прислівниках.
9) Як пишеться не з прислівниками?
10) Чим
є ні в прислівниках і як з ними пишеться?
Слайд 5
ІІ. Підготовка до сприйняття навчального
матеріалу.
—
Запишіть у зошит дату,
А також «класна робота».
Візьміть у руки жовтенькі папірці (вони приклеєні на парті перед кожним учнем)
І напишіть на них свої думки:
Чого я
чекаю від сьогоднішнього уроку? (Діти
роблять свої записи).
На дошці
вивішується плакат з ребусом. Розшифровка ребуса – це девіз уроку. ЗАВЖДИ УЧИСЬ
(Додаток 1).
Будьте
пильні ви в навчанні,
Подивіться
на завдання.
Слайд 6
Мовне
спостереження.
Записати
наведені речення. Пояснити написання не і ні з прислівниками.
Працюй ударно —
дні пройдуть немарно. Вчитися ніколи не пізно. Легкого хліба ніде нема. Ягняті
нікуди тікати, стоїть, сердешне, та дрижить. Раз на калині недалеко угледіла
вона гніздечко. Ластівки невтомно ширяють у рідній стихії і весело щебечуть.
Зацвіли перші липи. Невдовзі духмяний аромат розіллється навколо.
Слайд 7
III. Сприйняття й засвоєння учнями
навчального матеріалу
1. Словниковий
диктант.
По-братськи,
по-вовчи, поночі, тричі, восени, навкруги.
Пояснити
творення прислівників, вказати, після яких букв пишуться и та і.
Слайд 8
Пояснення вчителя.
1. У кінці прислівників після приголосних г, к, х завжди пишеться и: навкруги, верхи, пішки.
2. Після ч,
ж може писатися и або і:
• и пишеться
у прислівниках типу по-заячи, по-ведмежи,
по-дівочи;
• і
пишемо в усіх інших випадках: двічі,
тричі, вночі.
Слайд 9
2. Робота з підручником
Тепер
читаємо підручник,
Який нас
мудрості навчає.
Сторінка
в нім …
Правило нам представляє.
Перед нами ось
таблиця
То ж вивчаємо її,
як годиться.
Розглянути
таблицю «И та і в кінці прислівників». Дібрати власні приклади.
и
|
і
|
|
з префіксом по після к і ч
|
після г, к, х
|
після ч
|
по-товариськи,
по-заячи
|
навкруги,
пішки, трохи
|
вночі, тричі
|
але: восени,
почасти, безвісти
|
Що нового ви
пізнали,
Коли підручник
читали?
Відповіді учнів.
Слайд 10
Тепер знання свої
покажемо
І прислівники у
тексті відшукаємо.
Питання до них
поставимо
Й розряди визначимо.
3. Практикум.
Списати речення, вставляючи замість крапок пропущені букви. Підкреслити
прислівники як члени речення, визначити їх групи за значенням.
Двіч... на рік
пишні квіти та не процвітают...; в житті літа найкращії двіч... не бувают...
(Леся Українка)
Слідят... мене
вдень, і вноч..., і всяку годину, (ні)де мені подітися, від журби я згину!
(Марко Вовчок)
Опівноч...
зірвався вітер. По скелях загули сосни. Загули похмуро, глухо, мов бандури. (О.
Гончар)
Зразу ж за
мурами тюрми Григорій Стратонович потрапляє Маркові в обійми. Вони міцно,
по-ведмеж..., стискають один одного, трич... навхрест чоломкаються і одночасно
зітхают... (М. Стельмах)
Наввипередк...
промчали чижі і впали на березу. Озирают...ся навколо і пір..ячко чистять. (О.
Копиленко)
Слайд 11
IV. Закріплення
вивченого матеріалу. Виконання системи вправ.
1. Ігрове
завдання. Вставте пропущені и або і.
Трич...,
поноч..., по-заяч..., до реч..., оддалік..., верх..., вдвіч..., отутечк..., по-
геройськ..., навесн..., вкуп..., трох..., щоноч..., по-молодецьк... .
■ У
словах, які закінчуються на И, підкресліть третю від початку букву і прочитаєте
закінчення вислову Франсуа Вольтера: «Коли
закінчуєш хорошу книгу, здається, що прощаєшся...»(з другом)
Перевір: Тричi, поночі, по-заячи, до речі, оддаліки, верхи, вдвічі, отутечки,
по-геройськи, навесні, вкупі, трохи, щоночі, по-молодецьки;
Слайд 12
2. Дослідження.
Вставте пропущені и або і.
Восен...,
мовчк..., навік..., трич..., трох..., пішк..., опівноч..., по-вінницьк..., по-
хлопчач..., навкруг..., навшпиньк..., двіч..., по-овеч..., по-козацьк...,
по-воро- няч..., по-ведмеж..., почаст..., завдовжк..., насторож..., сидяч...,
заввишк..., вноч..., вскачк..., заоч..., згинц..., безвіст..., по-сороч...,
навпак... .
Слайд 13
Запишемо
речення старанно.
Нехай
виходить чисто гарно…
3. Поміркуймо. Списати речення, поставити в прислівниках
замість крапок и або і, пояснити правопис цих прислівників.
Раптом пісня
чудова геть-геть навкруг... залунала. Як я умру, на світі
запалає
покинутий вогонь моїх пісень, і стримуваний пломінь засіяє, вноч...
запалений,
горітиме удень, Кажи мені по-людськ..., що тобі від мене треба?
(Леся Українка)
Слайд 14
4. Робота з
сигнальними картками.
По-товариськи,
по-людськи, анітрохи, верхи, пішки, навкруги, поночі, мовчки, угорі, тричі,
завширшки, навшпиньки, двічі, по-козацьки, укупі.
Слайд 15
Релаксація.
Слайд 16
Отже,
тему ми вивчали,
Загальні
правила пізнали,
А бесіда
нам допоможе
Зробити
підсумок уроку.
Питання
слухайте уважно,
Активно
піднімайте руку.
Слайд 17
V. Підсумок уроку.
Метод “Прес”. Подумайте
і дайте відповіді.
1. Що
називається прислівником?
2. На які питання відповідають прислівники?
2. На які питання відповідають прислівники?
3. Яку
синтаксичну роль виконує прислівник в реченні?
4. В яких випадках у кінці прислівників пишуться и та
і.
Оцінювання.
Слайд 18 - 19
Рефлексія уроку. Вправа
«Мікрофон»
Сьогодні на уроці я…
Слайд 20
VІ. Домашнє завдання.
Список використаних джерел:
1. О.Глазова,
Ю.Кузнецов. Рідна мова. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних
закладів. – Київ: “Зодіак-ЕКО”, 2007.
2. Морозова Л.Г.
Українська мова: Плани-конспекти уроків 7 клас
— Харків.: Ранок, 2000. С. 87-89
3. Омельчук
С.А.Усі уроки української мови в 7 класі. — Харків.: Основа, 2007. С.223-226
4. Ткачук Т.П. Рідна мова. Робочий зошит
7 клас. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2008. С.93-94
5. http://school.xvatit.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар