Узагальнення вивченого про прислівник


Тип уроку: урок узагальнення вивченого. Урок-мандрівка у формі усного журналу.
Автор: Товмач Лідія Іванівна вчитель української мови і літератури
Виповзького НВО «ЗОШ І – ІІІ ступенів – ДНЗ»
Переяслав-Хмельницької районної ради
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова 5-12 класи / Автори: Г.Т. Шелехова, В.І. Тихоша, А.М. Корольчук, В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф. За редакцією Л.В. Скуратівського. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.
Слайд 3
Мета: узагальнити і систематизувати знання про прислівник як самостійну частину мови; закріпити вміння розрізняти розряди прислівника, утворювати його ступені порівняння; правильно писати прислівники; з’ясувати, яку ж роль відіграють прислівники у тексті і взагалі у нашому житті; розвивати логічне мислення, вчитися  бачити прекрасне у звичайному, а з уроку винести любов до рідного слова.
Обладнання: узагальнююча таблиця «Прислів­ник», картки для тренінгу, картки з індивідуальним за­вданням.
Методи та прийоми: види вправ, що виконувати­муть на уроці, вибіркове письмо, тренінг пам'яті, зо­ровий диктант, синтаксичний розбір, морфологічний розбір, творча робота, диктант «Перевір себе».
Слайд 4
Мало бажати, потрібно й робити.
                                                      Й.Гете

Хід уроку
Слайд 5
І. Організаційний момент. З'ясування емоційної готовності учнів до уроку.
— Діти, а давайте поглянемо, яка ж там погода у нас за вікном? Визначте одним словом те, що ви бачите.
Нам так не вистачає сонечка. Але кожен з вас – це маленьке сонечко. Давайте уявимо, що тримаємо в руках люстерка, подивимося в них, посміхнемося, скажемо: «Добрий день, сонечко!» Як гарно засяли сонечка у нас у класі!
Побажайте собі успіху.
Скажіть мені, будь ласка, а яку частину мови ви так активно використовували, даючи відповіді на мої питання? (прислівник). То якою, на вашу думку, буде тема уроку? 
II.      Мотивація навчальної діяльності учнів.
III.    Повідомлення теми та завдань уроку
              Так, ви правильно відповіли. Тема нашого уроку: «Прислівник як самостійна частина мови ».
Відкриваємо зошити, записуємо число, «класна робота», тему нашого уроку.
Сьогодні ми з вами на уроці повинні:
узагальнити і систематизувати знання про прислівник як самостійну частину мови; закріпити вміння визначати граматичні ознаки і синтаксичну роль;
розрізняти розряди прислівника, утворювати його ступені порівняння;
правильно писати прислівники; нам необхідно з’ясувати, яку ж роль відіграють прислівники у тексті і взагалі у нашому житті; будемо розвивати своє логічне мислення.
І мені дуже хочеться, щоб на цьому році ви навчилися бачити прекрасне у звичайному, а з  уроку винесли любов до художнього слова.
Слайд 6
IV.    Цілевизначення та планування
Самостійне формулювання цілей уроку
На уроці Я:
        дізнаюся;
        зрозумію;
        навчуся;
        вдосконалю.
Слайд 7
V.      Актуалізація опорних знань учнів
        Пригадаймо, на які питання відповідають при­слівники.
        Яка найголовніша ознака прислівника? (Не­змінність)
        Яким членом речення виступає найчастіше? (Обставиною)
        Які спільні ознаки прислівника і дієприслів­ника?
        Які орфограми, пов'язані з прислівником, ми вивчили?
Не і ні з прислівниками.
Н і НН у прислівниках.
Написання прислівників разом, окремо і че­рез дефіс.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Слайд 8
              А урок у нас буде незвичайним – ми вирушимо з вами у подорож до незвичайного материка Морфології. Ми відвідаємо казкове місто Прислівник.
Кожен з вас — активний учасник різних видів роботи, тож всі ви матимете змогу сьогодні показати свої знання.
Ми вирушаємо в дорогу. Під час подорожі на нас чекатимуть різні випробування-завдання.
На нас вже чекає наш корабель «Фортуна»
Оскільки ми вже маємо необ­хідну базу знань, запрошуємо вас вирушати у далеке плавання морфологічним океаном. Щоб плавання було успішним, потрібен досвідче­ний капітан.
      Кого пропонуєте? (Учні обирають капітана).
      Ми ознайомимося з картою, де проходитиме наш маршрут. Кора­бель зупиняється у п’яти великих портах і припливе до бухти оці­нювання ваших навчальних досяг­нень, де чекатиме на нас Нептун. Крім того, хто успішно допливе до кінця, той отримає диплом Непту­на, що отримують ті мореплавці, які перепливли екватор.
Слайд 9
Приготувались. Дме потуж­ний вітер. Наш кора­бель піднімає вітрила. Ми пливемо бурхливим Морфологічним океаном. Ось дивіться, що нам підкинули хвилі: це пляшка, але не звичайна. Тут знаходилася записка, в якій зашифровано назву того, що неодмінно згодиться вам у житті. Але хвилі пошкодили її, і все змішалося. Вам необхідно вибрати з поданих слів прислівники і за першими буквами відновити слово.


Коло, мимоволі, малий, троє, утричі, близький, далеко, раз у раз, інший, танути, інколи, сонний, вільний, сонно, четверо, тихий, тендітно.


мимоволі
утричі
далеко
раз у раз
інколи
сонно
тендітно
ь

Слайд 10
Мілина Словотвір.
 А тим часом ми пливемо далі. Ой, що це? Тільки рушили – і ось маємо! Ми сіли на мілину. Це відома мілина Словотвору. Хто ж нам допоможе? Нас наздоганяє поштовий пароплав, який нас і врятує, але для цього ми маємо виконати одне цікаве завдання.

У поданих прислівниках вказати спосіб тво­рення.
        Скрізь — крізь (преф.);
        Гладенько — гладко (суф.);
        Змолоду — молодий (преф.-суф.);
        Рано — ранній (суф.);
        Більше — багато (утворення прислівника ви­щого ступеня);
        Три — тричі (суф.);
        Взимку — зима (преф.-суф.);
        Тяжко-важко (складання близьких за змістом слів).
  Молодці, діти,  із завданням впоралися.
Слайд 11
Зупинка «Синонімічна. Антонімічна»
Вирушаємо до наступного порту. Але човен бачить перешкоду. По курсу знову айсберг. На льо­довій його горі міститься обчислю­вальний центр. Він пропонує нам свої завдання:
         Дібрати:
 А) синоніми.
Інколи — часом, як-небудь — абияк, вниз — додолу, голосно — гучно, ввічливо — чемно, прикро — погано.
Б) антоніми.
Мало — багато, раніше — пізніше, всерйоз — жар­тома, дешево — дорого, уночі — вдень, влітку — взимку, високо — низько, тяжко — легко.
— І знову перемога, прямуємо далі.
Слайд 12
Острів Грамотності. Зупинка «Орфоепічна»
Гей, капітани, свистати усіх нагору! Попереду – земля. Точніше, острів Грамотності. Ми з вами висаджуємося на берег Творчості. Пропоную вислати вперед розвідників (виходять до дошки). Доки розвідники виконують завдання біля дошки, команда працює над творчим завданням: скласти міні текст-опис берега Творчості, використовуючи подані прислівники. Одна біда – букви -н- та -нн- десь втекли погуляти. От розвідники їх і пошукають.
Для команди: бездога...о, зеле..о, спросо..я, зра..я, тума..о, духмя..о.
Для розвідників: від поданих слів утворити прислівники і записати у дві колонки – з -н- та -нн-: вогне..ий, непереверше..ий, вітря..ий, тума..ий, блаже..ий, стара..ий, піз..ій, сніж..ий.
Фізкультхвилинка
              Капітан веде нас вперед.
Наш корабель знову пливе океаном, але, щоб дійти до  порту, ми повинні впоратися з таким завданням: Оголошую «Аукціон знань».
Слайд 13
Зупинка «Орфографія»
Наша орфографія — не така вже і проста. Щоб навчитися правильно писати, треба попрацювати.
        Як пишуть прислівники з не?
        Розкажіть про написання ні з прислівниками.
        Від чого залежить написання н і нн у прислів­никах?
        Коли в кінці прислівників пишемо и, а коли — і?
        Розкажіть про написання прислівників разом, окремо і через дефіс.
              Увага! Нам трапилася нагода виконати щойно віднов­ленні в пам'яті теоретичні знання на практиці: від фірми «Орфограма» отримано термінове замов­лення на опрацювання орфографічних матеріалів. А щоб визначити найкращих, фірма пропонує ви­конати індивідуальні завдання за картками.
1)      На місці крапок, де треба, вставити пропущені букви.
Сон..о, щоден..о, старан..о, безімен..о, несказанно, невблаган.,0, непримиренно, несподіван..о, самовіддан..о, приховай..о, впевнен..о, багрян..о, темн..о, радісн..о.
2)      Розрізнити прислівники з префіксом не — та часткою не:
Не (радісно), не (радісно), а сумно; не (дорого), не (до­рого), а дешево; не (високо), не (високо), а низько; не (минуче); не (несподівано).
Слайд 15-16
Ой, що це? Ми вдруге сіли на мілину — це Мілина Правопису
Розподілити слова у два стовпчики: в один такі, що закінчуються на і, у другий — які ма­ють суфікс и.
Восен.., нагор.., навкруг.., нітрох.., повоп.., врешт.., по-вовч.., ввечері.., наспод...
Слайд 17
Мілина Правопису
Розкрити дужки. Пояснити правопис
а)      Будь (як), будь (де), коли (небудь), як (небудь), хтоз- на (звідки), хтозна (коли), казна (де);
б)      По (новому, по (моєму), по (перше), по (геройськи);
в) Рано (вранці), довго (довго), любо (дорого), час (від часу), пліч (о, пліч), рік (у, рік).
Слайд 18
А ми тим часом входимо у затоку НЕ-НІ.  Цікава назва. Правда? А щоб пройти цю затоку, кожному члену команди треба виконати завдання:
Слайд 19
6) Списати слова, розкрити дужки, пояснити на­писання.
(Не) обхідно, (не) самохіть, (не)дорого, а дешево, (не) густо, стало (не) весело, (не) вигідно, (не) щадно, (не) високо, (ні) трохи, (ні) куди.
Капітан веде нас вірним шляхом. Ось наш порт.
Слайд 20
— Прекрасне місто Прислівник! І на головній площі схований скарб. Кожна команда хоче його отримати. А для цього треба виконати завдання.
І. Допоможімо мандрівникові. Що за слова з боку лексики (синоніми)?
1.      Дружній, товариський, дружелюбний, дружба (іменник у країні Прикметників).
2.      Перемога, змагання, переможе, допомога (дієслово у країні Іменників).
3.      Нарізно, різні, по-різному, різноманітне (прикмет­ник у країні Прислівників).
4.      Перешкоди, перешкоджати, перешкодити, ушко­дження (іменник у Дієслові).
Слайд 21
Знову перешкода: 
1)      Вказати синтаксичну роль прислівника.
І в. Стомлене сонце, гуляючи по небосхилу, опус­кається дедалі нижче й нижче. 
II в. Незабаром прийде зима у срібному мереживі першого снігу.
2)      Виконати морфологічний розбір прислівників.
 Ів. Нижче — присл., як? Способу дії, проста фор­ма вищого ступеня порівняння, обставина.
 II в. Незабаром — присл., коли? Час дії,...
VII.   Рефлексивно-оцінювальний етап.
   Отже, ми з вами досягли кінцевого пункту нашого маршруту, виконали усі завдання, і потрапили на головну площу — Оцінювання!
Чи справдилися передбачення?
VIII. Підсумки уроку. Обговорення подорожі.
Визначення найкращих.
За виконання у зошитах завдань кожен учень одер­жить оцінку.
Подорож закінчено. Вручаємо грамоти Нептуна учням.
Слайд 24
 Вітаємо переможців. 
Слайд 25

Ось наша подорож скінчалась.
Ми добряче всі втомились.
Скоро час відпочивати,
Треба завдання записати,
Щоб вдома ще раз все згадати
І прислівники не забувати.
IX.    Домашнє завдання:
Підготуватися до контрольної роботи
Список використаних джерел:
1.     Глазова О., Кузнецов Ю. Рідна мова. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: “Зодіак-ЕКО”, 2007.
2.     Морозова Л.Г. Українська мова: Плани-конспекти уроків 7 клас
   Харків.: Ранок, 2000. С. 99-101.

Немає коментарів:

Дописати коментар